وبینارهای تخصصی از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، از 5 تا 7 آبانماه در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نخستین وبینار تخصصی با عنوان «درخشش ایران در جشنوارههای جهانی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی استاد محمدرضا کریمی صارمی، معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز چهارشنبه مورخ 5 آبانماه 1400 ساعت 11 الی 13 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
گفتنی است، دکتر محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دکتر زکیهالسادات طباطبایی معاون پژوهشی دانشگاه نیز، به جهت برگزاری آیین گشایش، در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، محمدحسین ساعی ضمن عرض خیرمقدم به استادان و حاضران در جلسه، مطالبی در خصوص برگزاری این نشستها مطرح کرد و گفت: برپایی اینگونه نشستها و جلسات، هماندیشی در مناسبتها و عناوین مختلف نشان دهنده زنده بودن آن حوزه است. بنابراین، با این نشست علمی و پژوهشی نسبت به روز جهانی انیمیشن واکنش نشان دادهایم. این نشان دهنده زنده بودن و پویایی این حوزه در گروه انیمیشن دانشکده هنر دانشگاه سوره است.
ساعی، ادامه داد: انیمیشن در فضای حال حاضر رسانهای و هنری ایران، یک جایگاه استراتژیک دارد. از طرفی یک نقطهای است که هنرهای دیگر را در خود جمع و تلفیق میکند و از این جهت استراتژیک به نظر میرسد.
وی افزود: در حوزههای هنری دیگر ورود به عرصههای جهانی دشوارتر بوده اما در حوزه انیمیشن ایرانی ورود به این عرصه با مشکلات کمتری مواجه است. زیرا دارای زبان بینالمللی بوده و ایدههای جدید و جهانیتری را در خود جای داده است. لذا تأمل و فعالیت در این حوزه میتواند یک فضای همکاری، همفرهنگی و حتی به لحاظ سیاسی برای کشور ما قدرت نقد فراهم کند.
ساعی یادآور شد: به این سبب دانشگاه سوره قصد دارد در مقطع کارشناسی ارشد؛ دو رشته تحصیلی تهیهکنندگی انیمیشن و جلوههای ویژه را حدوداً تا دو سال دیگر افتتاح و راهاندازی کند.
زکیهالسادات طباطباییلطفی معاون پژوهشی دانشگاه سوره نیز، در این باره گفت: میتوان انیمیشن را یک مدیوم جهانی دانست؛ که از یک سو مبتنی بر قصه و روایت بوده و روایت یکی از زبانهای جهانی و بستری برای همزبانی انسانها است. از سویی دیگر، مبتنی بر رسانهای است که سرعت و قدرت نفوذ آن به مخاطبان از سنین مختلف قابل مشاهده است. این روایتها تفاسیر مختلفی از زندگی هستند که انسانها در نقاط مختلف جهان این تفاسیر را با خود شریک میکنند و این راهی برای شراکت روایتها بوده است.
سپس، کیارش زندی به عنوان دبیر نشست به معرفی محمدرضا کریمی صارمی پرداخت و به سوابق کاری و حرفهای وی اشاره کرد.
در ادامه جلسه نیز، محمدرضا کریمی صارمی درباره درخشش ایران در جشنوارهها بیان کرد: درخشش ایران در جشنوارهها سابقه هفتاد ساله دارد. خانواده انیمیشن توانسته فقط به میزان چهل درصد خود را معرفی کند. به این دلیل که منابع مکتوب و مدارک رسمی در دسترس نیست و کاتالوگ و سایتی نیز در این زمینه موجود نداریم و به عبارتی از این نظر غنی نیستیم.
کریمی صارمی، به بررسی نسلهای مختلف انیمیشن پرداخت و گفت: با نگاهی به سالهای اولیه، فعالان در این عرصه کارهای ثابت خود را متحرک کردند و این افراد جزء نسل اول بودند. نسل دوم در کشورهای دیگر آموزش دیدند و سپس کار را اجرا کردند. در حال حاضر نسل هشتم و نهم حضور دارند که برگرفته از نسل اول و دوم هستند.
وی اضافه کرد: بسیاری از عوامل، باعث موفقیت ما در این عرصه شده و راهاندازی مؤسسه صبا نیز به این رویداد کمک کرده است. همچنین، انیمیشن مستقل و تولیدی ما امروزه یک برند در جهان انیمیشن محسوب میشود. حتی کسانی که مهاجر بودند نیز حامی انیمیشن ایران بودند.
محمدرضا کریمی صارمی، خاطرنشان کرد: دانشکدهها گنجینه بسیار عظیمی در این زمینه هستند که به این مسیر پیشرفتی مؤثر بخشیدهاند. همچنین، میتوان گفت مهمانان خارجی که به کشور ما سفر میکنند نیز مبلغان بسیار خوبی هستند. انیمیشن ایران یک مکتب جهانی بوده و حضور بینالمللی و فستیوال آنها نقش بهسزایی دارند و بازارهای جهانی را به روی ما باز کردند.
کریمی صارمی، در این خصوص تأکید کرد: در نمایش آثار باید کشفی وجود داشته باشد و داوران در مقوله داوری آثار انیمیشن ایرانی معتقدند که این کشف و شهود وجود دارد و در آثار ایرانی به منظور جهانی شدن باید به سه عنصر موسیقی، ادبیات و گرافیک توجه کنیم.
کریمی صارمی اذعان کرد: پسندیده است که فیلمهای کوتاه را به صورت موضوعی انتخاب کرده و به جشنوارهها بفرستیم و این راهی برای جهانی شدن انیمیشن است. تولید انیمیشن برای جهان باید به گونهای باشد که جایگاهی جهت صادرات برای آن وجود داشته باشد.
وی گفت: نقطه ضعف ما در عدم وجود منابع مکتوب است. در جشنوارهها از تعداد انیمیشنهای تولیدی ایران، فیلمسازان و تعداد دانشگاهها منابع مکتوب و مدارک رسمی در دست نیست. باید اجازه دهیم فیلمسازان آینده در فستیوالهای جهانی به راحتی و با برنامهریزی در این فضا حضور پیدا کنند.
در ادامه، محمدرضا کریمی صارمی با اشاره به شیوه توزیع و عرضه آثار انیمیشن ایرانی گفت: شیوه عرضه آثار نیز بسیار مهم بوده و باید برای این موضوع برنامهریزی صورت بگیرد تا ارزشهای جهانی آثار از میان نرود. بنابراین، نحوه عرضه آثار در جهانی شدن ما بسیار اثرگذار است. همچنین، پایاننامههای بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که میتواند معرف و جریانساز باشد و دانشگاهها برای بازارهای جهانی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: امیدوار هستیم در زمانی کاتالوگی جامع و کامل از تمام تولیدات انیمیشنهای ایرانی داشته باشیم تا بتوانیم در جشنوارهها آن را عرضه کنیم. بعلاوه، برای جهانی شدن تولیدات هنری نیز باید قیمتگذاریها برای قراردادها سریعاً انجام و مشخص شود. در غیر این صورت، تولیدات هنری انیمیشن غیرتخصصی میشود.
محمدرضا کریمی صارمی در رابطه با اکران گفت: اکران از داخل کشور نیز میتواند به جهانی شدن کمک کند. ما باید برای حضور در فستیوالها جریان داخلی داشته باشیم و اکران انیمیشن ایرانی در داخل کشور راهاندازی شود تا به اکران در خارج از کشور توجه شود. همچنین، باید آثار بهروزرسانی شود و برای ورود به بازار جهانی؛ سرمایهگذاری بر آنها صورت پذیرد. سازمانهای دولتی نیز باید حمایت لازم خود را از انیمیشن افزایش دهند.
وی در پایان اظهار داشت: تولید ارزان قیمت بسیار زیان آور بوده که به جهانی شدن منجر نخواهد شد. در فستیوالهای جهانی در بخشهای خارج از مسابقه نیز سرمایهگذاران به این آثار توجه میکنند.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «تولیدات ملی در آوردگاه جهانی» در دانشگاه سوره برگزار شد
دومین وبینار تخصصی با موضوع «تولیدات ملی در آوردگاه جهانی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی؛ روز چهارشنبه مورخ 5 آبانماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
دومین وبینار تخصصی با عنوان «تولیدات ملی در آوردگاه جهانی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی استاد محمدرحیم لیوانی، ریاست مرکز پویانمایی صبا (صداوسیما) و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز چهارشنبه مورخ 5 آبانماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمهای در باب موضوع، به معرفی محمدرحیم لیوانی پرداخت.
سپس، محمدرحیم لیوانی در آغاز سخنان خود گفت: همیشه باید تولیدات ملی داشته باشیم و آن را به عرصه جهانی نیز برسانیم. در حوزه انیمیشن کوتاه و تجربی در منطقه رتبه و در اغلب جشنوارهها جایگاه خوبی داریم. آنچه مهم و به عنوان مسئله است؛ انیمیشن تجاری است.
وی ادامه داد: انیمیشنی که بتواند به عنوان کالای تجاری و فرهنگی عرضه شود و ایجاد ارزش افزوده کند.
محمدرحیم لیوانی اظهار داشت: فروش تولیدات ملی انیمیشن مشخصات فراوانی دارد و پیچیدگی تولید نیاز به تحلیل بازار دارد.
وی به چند مشخصه برای تولید انیمیشن تلویزیونی به منظور عرضه اشاره کرد و گفت: مشخصه نخست، ارائه فرم است که فرم و گرافیک کار جدید و نوآورانه است و باید برای مخاطب بینالمللی بدیع باشد. در عین حال، به صورت تقلید و تکرار نباشد. تکنیکهای متحرکسازی، ریتم و تمپو اثر، محتوای سازگار با ویژگیها و نیازهای مخاطب، مشخصات فنی تولید، انتخاب موسیقی مناسب و ارائه ترجمه خوب و روان از متن مورد استفاده در برنامه؛ از دیگر مشخصات تولید انیمیشن تلویزیونی است.
در ادامه، محمدرحیم لیوانی تأکید کرد: لازم است که زمان هر قسمت از برنامه را کنترل کنیم، بدون اینکه کیفیت اثر خدشهدار شود. آنچه تجربه نشان داده این است که تولیدات انیمیشنی که توانستیم بفروشیم؛ موضوعات هنری و فرهنگی ایرانی در مضمون و محتوای آن و در گرافیک کار از مشخصههای ایرانی استفاده شده است. همانند مجموعه شکرستان که در این زمینه بسیار موفق بود.
لیوانی در این باره اذعان کرد: تکیه بر فرهنگ و ادب ایرانی بسیار مؤثر و جذاب است. آثاری که به فروش رسیده از لحاظ تعداد، تعداد مناسبتری بوده و زمان نیز در آن رعایت شده است. همچنین، مشخصات فنی خوبی داشته و از لحاظ گرافیکی بدیع بوده است. از این جهت، برای خریداران خارجی قابل توجه بود.
وی افزود: از عناوین کلی کم شده و تعداد آثار منتخب و باکیفیت زیاد شده است.
محمدرحیم لیوانی در پایان بیان کرد: قراردادها حدوداً ۱۰۰ قسمت است که باید استانداردهای زمانی را رعایت کنیم تا فروش خوبی داشته باشیم. در سال ۹۲ و ۹۳ تمام باندهای مجزا در تولیدات انیمیشن وجود داشته است. سه باند گرافیک، موسیقی و ادبیات و یک باند تلفیقی که این موضوع شانس انتخاب و فروش جهانی را میسر میکند. همچنین، به مدد حمایتهای دولت جدید انتظار میرود که بتوانیم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «روانشناسی روابط انسانی در فیلمنامه (نظریه بازیها)» در دانشگاه سوره برگزار شد
سومین وبینار تخصصی با موضوع «روانشناسی روابط انسانی در فیلمنامه» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
سومین وبینار تخصصی با موضوع «روانشناسی روابط انسانی در فیلمنامه» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این نشست دکتر امیرحسین ندایی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدا کیارش زندی ضمن خوشآمدگویی به حاضرین در جلسه، به معرفی دکتر ندایی پرداخت و مقدمهای در باب موضوع جلسه ارائه کرد.
سپس ندایی اذعان کرد که بازیها از ریاضیات شروع شده و بعد به حوزهی سیاست و روانشناسی و علوم اجتماعی وارد شده است که بازی به سه شکل وجود دارد؛ دسته اول آنهایی که کاملا متکی بر شانس هستند مثل بازی سادهی گل یا پوچ؛ دسته دوم بازیهایی که مبتنی بر شانس به علاوهی قاعدهی بازی هستند مثل تخته نرد و دسته سوم هم بازیهایی هستند که شانس اصلا جایی در آن ندارد و وابسته به قاعدهی بازیاند مثل شطرنج.
وی در خصوص نظریه بازیها گفت: بازیها در حوزهی علوم سیاسی و اقتصاد و علوم اجتماعی اصلا سرگرم کننده نیستند برای مثال جنگ هرچند تلخ است ولی که در شکل خود یک بازی است و اصولا همهی ما در حال بازی هستیم.
دکتر ندایی در مورد اهمیت به کار گیری بازیگر و شخصیتها در فیلم و انیمیشن در قالب قاعده بازی صحبت خاط نشان کردند که فیلم و انیمیشنهایی هستند که از قاعدهی بازی استفاده میکنند و اگر از قواعد پیروی نشود مورد استقبال قرار نمیگیرد. ما زمانی که قواعد بازی را میشناسیم حتی میتوانیم وارد امر محالی بشویم که باورپذیر است. ما به سه شکل در محیط پیرامون حضور داریم؛ کودک، والد و بالغ. در نظر گرفتن شخصیتهای داستانی بر اساس روابط بین ایگوها در جذب بیننده تاثیر بسیاری دارد.
در ادامه برای وارد کردن این ایگوها به بازی از شخصیتها استفاده میشود. اگر شخصیت نباشد داستانی شکل نمیگیرد. در تعامل ایگوها هست که اتفاقات و چالشهای بین افراد تشکیل میشود. این سه ایگو در شخصیت داستان با سه ایگوی تماشاچی ایجاد همذات پنداری کرده و موجب جلب نظر تماشاچی میشود.
ندایی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که روابط در نوشتن فیلمنامه اهمیت بالایی دارد و باید در هر موقعیتی مشخص شود که شخصیت داستان در قالب چه ایگویی قرار گرفته است و کدام یک از سه ایگو شخصیت حاکم بر داستان است.
وی همچنین در ارتباط با تاثیر محیط پیرامون بر شخصیت کودکان گفت که شکل گیری شخصیت از تولد تا هفت سالگی و تثبیت آن تا بیست سالگی است که بعد از بیست سالگی تغییر خود یا ایگو ممکن نیست اما امکان تعدیل آن وجود دارد که اگر ایگوی بالغ بر شخصیت فرد حاکم باشد، تعادل رفتاری در او ایجاد میشود و تجارب نامناسب کودکی و رفتار والدین میتواند سبب شود که افراد در آینده به سمت شخصیت کودک یا والد متمایل شوند، بنابراین سن کودکی مهمترین دوران زندگی است.
در ادامه به تمام سؤالات حاضران پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «انیمیشن برای کودک، مخاطبی که باید دوباره شناخت» در دانشگاه سوره برگزار شد
چهارمین وبینار تخصصی با موضوع «انیمیشن برای کودک؛ مخاطبی که باید دوباره شناخت» از سلسله نشستهای انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
چهارمین وبینار تخصصی با موضوع «انیمیشن برای کودک؛ مخاطبی که باید دوباره شناخت» از سلسله نشستهای انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این نشست استاد فرخ یکدانه، استادیار دانشگاه تهران به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدای جلسه کیارش زندی ضمن خوشآمدگویی به حاضرین در جلسه به معرفی دکتر یکدانه پرداخت و مقدمهای در باب موضوع جلسه ارائه کرد.
سپس دکتر یکدانه در خصوص موضوع کار برای کودک و اهمیت ساخت انیمیشن برای کودک بیان کرد: امروزه ساخت انیمیشن کودک در بحث تربیت بسیار جدی است و باید یکی از دغدغههای مهم باشد. در این راستا باید مخاطب کودک را بهتر بشناسیم و روانشناسان کودک استفاده کنیم. این تفکر که کار کودک آسانتر است و سریعتر انجام میشود درست نیست. این ساده انگاری قابل بسط است تا جایی که حتی پدر و مادر هم دچار این نگرش غلط میشوند که نیاز به مشاوره برای پرورش کودک ندارند.
دکتر یکدانه پیرو اهمیت مطالبی که کودک از انیمیشن فرا میگیرد بیان کردند که خیلی از آموزهها که در قالب شکل یا محتوا به کودک نشان داده میشوند ممکن است به سمت بدآموزی برود و رفتارهایی را در ذهن کودک ثبت کند که تا پایان عمر همراه او باشد. به همین دلیل باید این فعالیت جدی گرفته شود که متاسفانه با توجه به دغدغههای موجود و هزینههای صرف شده نتیجه دلخواه به دست نیامده است.
وی در این خصوص افزود: تمام زوایای انیمیشن و کنترل مفاهیم برای رسیدن به رسالت آموزش کودکان به اندازهای مهم هست که بخش عمدهی بودجه باید صرف مسائل آموزشی بشود و بحث محتوا هم در کنار فرم، مورد توجه قرار بگیرد چه بسا که در انیمیشن کودکان، آموزش از طریق محتوا اهمیت بالایی دارد. ما نیازمند یک الگوی ارتباطی و آموزشی کامل هستیم مانند فیلمهای هالیوودی که کاملا از الگوهای روانشناسی تربیتی استفاده میکنند. وی در این خصوص تاکید کرد که انیمیشن بهترین جا برای انتقال فرهنگ و آداب و رسوم به کودکان است.
فرخ یکدانه از بخشهایی که در کار کودک باید رعایت شود تا آموزشهای لازم به طور صحیح شکل بگیرد صحبت کرد مانند آموزش مهارتهایی مثل دستورزی، مهارت تعادل یا پرتاپ توپ با دست بخشی که از مهارتهایی هست که کودک با دیدن آنها را میآموزد. آموزش صحیح در کودکی باعث جلوگیری از به وجود آمدن اشکالات و اشتباهات در بزرگسالی میشود.
وی همچنین افزود: ما برای آموزش به گروه سنی خردسال مراجع مختلفی داریم که اولین آن خانواده هست. در صورتی که پدر و مادر الگوهای صحیحی برای کودک باشند آموزش درست اتفاق میافتد و در غیر این صورت گروه بعدی که همسالان هست تاثیر زیادی بر فرد دارند. در کنار این دو گروه رسانهها هستند که نقش بسیار مهم و پررنگی بر رشد شخصیت کودک دارند. مهارتهایی مورد توجه شامل تفکر، مدیریت هیجان و احساسات، همیاری و مهارتهای ارتباطی است.
وی تأکید کرد: که برای ایجاد جذابیت چه از لحاظ بصری یا از نظر داستانی برای مخاطب بزرگسال باید تعلیق و کشش ایجاد شود. اما برای کودک تعلیق مفهومی ندارد و حتی باعث سردرگمی و دلزدگی کودک میشود. در نتیجه همانطور که قبلا هم مطرح شد استفاده از مشورت روانشناسان کودک در ساخت آثار، بسیار مهم است.
در بخش پایانی و ضمن پاسخ به پرسش شرکت کنندگان، به سابقه انیمیشن و اهمیت توجه به انیمیشنهای جشنوارهای اشاره شد.
وبینار تخصصی «عالم امکان دراماتیک انیمیشن» در دانشگاه سوره برگزار شد
پنجمین وبینار تخصصی با موضوع «عالم امکان دراماتیک انیمیشن» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی؛ روز پنجشنبه مورخ 6 آبانماه 1400 ساعت 10 الی 12 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
پنجمین وبینار تخصصی با عنوان «عالم امکان دراماتیک انیمیشن» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی دکتر فرزان سجودی، نشانهشناس و استاد تمام دانشگاه هنر و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز پنجشنبه مورخ 6 آبانماه 1400 ساعت 10 الی 12 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمهای در باب موضوع، به معرفی فرزان سجودی پرداخت.
سپس، فرزان سجودی در آغاز سخنان خود گفت: این پیشفرض وجود دارد که دنیای ممکن را در برابر نوعی تجربه زیسته ما به مثابه دنیای واقعی قرار میدهد. در هر حال به دلیل ساز و کارهای ایدئولوژیک متنی و نشانهای؛ ما دنیایی را به اصطلاح واقعی و دنیای دیگر را دنیای ممکن تلقی میکنیم.
فرزان سجودی عنوان کرد: هنگامی که صفت ممکن به دنبال دنیا قرار میگیرد، به این معنا است که بر اساس فرض وجود، یک تجربه زیسته از دنیای واقعی آن دنیای دیگر را در تعارض و در همبستگی با دنیای ممکن تعریف میکند. زیرا از سویی آن دنیای ممکن تجربه زیستهی ما نبوده و در تقابل با آن است. از سوی دیگر نیز، ممکن نمیشد اگر به واسطه این تجربه زیسته امکان درک آن را به دست نمیآوردیم.
سجودی در تعریف دنیای ممکن اظهار داشت: دنیای ممکن دنیایی است که توانسته وجود داشته باشد. اما تحقق وجودی آن در یک ساز و کار نشانهای حاصل شده است. وی افزود: اشتیاق ما به تماشاگری در حقیقت ناشی از اشتیاق ما به تماشای دیگری است. همیشه تماشای دیگری است که میتواند به موضوع هیجان انگیز تماشا تبدیل شود.
در ادامه نشست، فرزان سجودی با اشاره به عملیات جهان آفرین، گفت: عملیات جهان آفرین به این معنا که مکان، زمان، شخص، روابط بین فردی و مفهوم گذر زمان؛ همه اینها مؤلفههایی هستند که جهان دیگر را شکل میدهند.
سجودی خاطرنشان کرد: دنیای فانتزی دنیایی است که قواعد و قراردادهای خاصی بر آن حاکم و ناظر است. ما با وضعیت تشابه و تمایز با یک جهان دیگر مواجه میشویم. همچنین، وجود همین شباهتها به آن تفاوتها و افتراقها معنا میبخشد. همچنین، هر ناممکنی میتواند بالقوه ممکن باشد. تجلی متنی بخشیدن به خیال؛ این امکانی است که به واسطه انتزاع نظامهای نشانهای به وجود میآید. زبان انتزاعیترین نظام نشانهای است. هرچه انتزاع نظام نشانه بیشتر شود، امکانات خیالپردازی در آن گسترش پیدا میکند.
فرزان سجودی در رابطه با انیمیشن اذعان کرد: زمانی که انیمیشن را در قیاس با فیلم قرار میدهیم، آن نقاشی متحرک میتواند یک درجه بالاتر از فیلم و یک درجه پایینتر از زبان وارد جهانهای خیالی شود که هر ناممکنی را ممکن میسازد.
وی اضافه کرد: انیمیشن واقعگرا و شبه واقعیت، انیمیشن داستانی را به تصویر میکشد.
سجودی در پایان یادآور شد: انیمیشن که تولید شبه واقعیت میکند و این نشانهها شمایلی دیداری تقلیدی از جهان داستانی است. این شمایلها چیزی را با امکانات انیمیشن از جهان زیستهی ما باز میتابانند. وی گفت: در نشانههای بصری که در معرض دید ما هستند قرار است آن نشانههای شمایلی وجود داشته باشند که مرجعهای آن مابهازاء هایی در آن جهان دارند که آن جهانها نیز جهانهای خیالی هستند. همچنین، رمزخوانی و رمزگشایی در این حیطه بهگونهای است که نقش حاضر در انیمیشن فراموش شده و گویی خود شخص در آن جهان خیالی سیر میکند.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» در دانشگاه سوره برگزار شد
ششمین وبینار تخصصی با موضوع «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی؛ روز پنجشنبه مورخ 6 آبانماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
ششمین وبینار تخصصی با عنوان «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی دکتر رضا بهمنی، مدرس انیمیشن و نقاش و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز پنجشنبه مورخ 6 آبانماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمهای در باب موضوع، به معرفی رضا بهمنی پرداخت و به سوابق تحصیلی و حرفهای وی اشاره کرد.
در ادامه، رضا بهمنی گفت: همواره با نگاه به تاریخ میتوان اطلاعاتی در هر زمینهای پیدا کرد. مبدعان صنعت فرهنگ از مکتب فرانکفورت بودند. از اتفاقاتی که در دوران معاصر رخ داد؛ جریان روشنگری بود و در جریان چپ نیز چنین موضوعی وجود داشت که هر چه مربوط به سنت است باید فراموش شود. به عبارتی، تقابل جریان چپ به شاهنامه فردوسی.
رضا بهمنی خاطرنشان کرد: در دوره تجدد، تکثر ظهور کرد که به نوعی جریان فراگیر ترجمه بود که به منابع و میراث تاریخی رجوع شد و بازگشت به ریشهها را به همراه داشت.
وی افزود: نخستین تقابل با کمیک استریپ دهه چهل بود که نشان دهنده روشنفکری جدید و توجه به گذشته بود.
رضا بهمنی در این خصوص ادامه داد: تولیدات فرهنگی و شکلگیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اقدامات این دوران بود و این تلاشی برای رجعت به فرهنگ ایرانی بوده است. استادانی همچون علیاکبر صادقی و فرشید مثقالی از متولیان این عرصه بودند.
بهمنی، با اشاره به دوران پس از انقلاب اذعان داشت: در دوره اصلاحات پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی؛ عصر طلایی نشریات وجود داشت و سپس به سبب ظهور اینترنت به طراحیهای خارجی دست پیدا کردیم. از لحاظ تکنیکی دست طراحان ما توانمند شد و تصاویر طراحی شده به تجربه زیسته ما نزدیکتر شد. پس از آن، با وجود استادان توانمند نشریات تخصصی با اختصاص صفحات ویژهی کمیک استریپ راهاندازی شد.
سپس، رضا بهمنی یادآور شد: در دهه اخیر، تلاش بسیاری در مسیر هنر صنعت انجام گرفت که دورهی کارهای بسیار باکیفیت و ناتمام است که به دلایل متفاوتی این خروجی حاصل نشد. وی افزود: اتفاق جدید، موشن کمیکها بودند که اغلب به صورت سفارشی بودند.
بهمنی در پایان تصریح کرد: متأسفانه ارتباطی میان کمیک و انیمیشن ایران شکل نگرفت. وی گفت: ژاپن و فرانسه از قطبهای داستان مصور هستند. همچنین، پایهگذاران کمیک استریپ آمریکا به مقوله فرهنگ و اشتراکات فرهنگی توجه بسیار داشتند. بنابراین ما نیز باید به فرهنگ خودمان در تولید آثار توجه بیشتری داشته باشیم.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «انیمیشن آینده، دگرگونیهای شگفت آور» در دانشگاه سوره برگزار شد
هفتمین نشست از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت روز جهانی انیمیشن تحت عنوان «انیمیشن آینده، دگرگونیهای شگفت آور»، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی روز پنج شنبه ۶ آبان ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
سومین پیشنشست تخصصی در پیوند با همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار (هفتمین نشست از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن») به مناسبت روز جهانی انیمیشن تحت عنوان «انیمیشن آینده، دگرگونیهای شگفت آور»، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی روز پنج شنبه ۶ آبان ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این وبینار دکتر نجم الدین شاه کرمی استادیار گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، نجم الدین شاه کرمی در ارتباط با روند تحولات آینده،گذشته و حال بیان کرد: به زودی آینده، حال می شود و حال، گذشته خواهد شد و این یک فرآیند بی غفلت است که باید فرصت برای آیندهسازی و مواجه با نیروهای کارآمد به روز شود.
شاه کرمی در ارتباط با مسیر طی شده انیمیشن کشور نسبت به دیگر کشورها خاطر نشان کرد: ما در گذشته جزء کشورهای پیش قدم و به روز این رشته نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بودیم که گامی با ارزش والبته خالی ازکاستی نبود؛ شروع آن از سال ۱۳۳۸ نقطه عطف و اتکا برای پیشرفت و نوآوری سیستم فیلمسازی وانیمیشن کشور بود؛ ولیکن جایگاه کنونی جای تاسف و افسوس دارد. در بخش آموزشی نیز در دو دهه اول هدف فقط شرکت درجشنوارهها در سراسر جهان بود و آنچه که به دانشجوها آموخته و القا میشد تمرکز بر روی جشنوارهها بود و فرصتهای دیگر تبدیل به اقدام بنیادی در جهت منفعت سازی و پیشرفت چشمگیر کشورهای همسایه بود و غفلت ما اثربخش برای دیگران بود. دلخوش شده به جشنواره و درخشیدن در آن، سبب شد که از فرصتهای دیگر غافل شویم.
شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است
شاه کرمی دراتباط با فرصت های از دست رفته کشور بیان کرد: یکی از فرصتهایی که به دیگر کشورها دو دستی تقدیم کردهایم، تولید انبوه انیمیشن بود که علاوه بر آن از قِبل تولید، قادر به خلق مهارت و تخصص، تیم سازی، پشتیبانی نیروی انسانی، برندسازی و شناخته شدن در عرصه جهانی برای آنها شکل گرفت. بیش از شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است، اگر تفکر و نگاه بلندی به آن قرار میگرفت اکنون در دوران بلوغ قرار داشتیم ولیکن خواه و ناخواه آینده پیش روی ماست و این آینده شاهد گونههای ارتباطی نو و تحولات و توسعههای پیش رو است که تغییرات گوناگونی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ولی متأسفانه همیشه در آخرصف بودهایم در مقابل رشد و توسعه همچنان ادامه خواهد داشت و در این مسیر نیازهای جدید مطرح و همچنان معضلات آن پیش رو و در آینده مطرح میشود. داشتن طرح برای آینده یکی از راههای پیشرفت است.
وی افزود: زندگی آتی در همه زمینهها متحول خواهدشد به خصوص در زمینه ارتباطی که تا سال ۲۰۳۰ به 1)artificial intelligence و2)mind studies وابسته میشود که مسیر پیش روی ما را تغییر میدهد. تکنولوژیها حتماً در تولید اثرگذار هستند به ویژه در فیلمسازی و انیمیشن قابل توجه است. برای فیلمسازی ابتدا تخیل و سپس تجسم میکنیم تا جایی که ارتباط مؤثر با بیننده میسر شود.
شاهکرمی درمورد توانایی هوش مصنوعی چنین گفت: فعالیتهایی که در دستهی فعالیتهای هوشمندانه ماشینی قرار میگیرند به مرور زمان تغییر میکنند و در واقع با توانمندتر شدن ماشینها، برخی فعالیتها دیگر لزوماً هوشمندانه نیستند. هر دستاوردی که تاکنون انجام نشده باشد، هوش مصنوعی نام میگیرد. در دنیای مدرن، وظایف پیچیدهتری همچون تشخیص صحبتهای انسان، رقابت در بازیهای استراتژیک همچون شطرنج و هدایت خودکار ماشینها، هوشمندی واقعی را در کامپیوترها تعریف میکنند.
وی افزود: اکنون هوش مصنوعی را در فیلمهای سینمایی میبینیم و نگرانی ما را از آیندهای تحت سلطه ماشینها افزایش میدهد البته یکی از حوزههای مهم کاربرد هوش مصنوعی، علم پزشکی و داروسازی است.
هوش مصنوعی فناوری تازهای نیست
شاه کرمی در آخر درباره آینده هوش مصنوعی گفت: رویکرد کنونی جهان به سمت توسعه رباتهایی با قابلیت فعالیت خودکار و درک و حرکت در جهان پیرامون، نشاندهنده همپوشانی طبیعی است که بین علم رباتیک و هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی یکی از فناوریهای متعدد مورد استفاده در رباتها محسوب میشود. از طرفی توسعه هوش مصنوعی باعث شد تا رباتها در حوزههای جدیدی همچون خودروهای خودران و رباتهای تحویل کالا و رباتهای آموزگار دیده شوند. جهان فناوری امروز در لبه پرش به مرحلهای جدید از تواناییهای هوش مصنوعی قرار دارد. شبکههای عصبی امروزی توانایی ساختن تصاویر واقعی را دارند و حتی با کیفیت بالا، صدای افراد را شبیهسازی میکنند. البته چنین پیشرفتهایی، با نگرانیهای اجتماعی نیز همراه بوده است. هوش مصنوعی فناوری تازهای نیست و حدود نیم قرن در کنار ما بوده است. این فناوری قطعاً در آینده نزدیک از بین هم نخواهد رفت و بهنوعی با هدف ماندن در کنار ما توسعه مییابد.
وبینار تخصصی «رستم در سیدخندان؛ انیمیشن ایرانی، انیمیشن جهانی» در دانشگاه سوره برگزار شد
هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «رستم در سیدخندان؛ انیمیشن ایرانی، انیمیشن جهانی» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، به مناسبت روز انیمیشن، روز پنجشنبه 6 آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱8 تا ۱9:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «رستم در سیدخندان؛ انیمیشن ایرانی، انیمیشن جهانی» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، به مناسبت روز انیمیشن، روز پنجشنبه 6 آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱8 تا ۱9:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این نشست استاد علیرضا کاویان راد، مدرس هنر و مدیر استودیو مداد سبز، به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی، استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
علیرضا کاویان راد در ابتدا با سوال آیا قرار است ما بهزودی تبدیل به یک شماره روی لباس شویم، سخنرانی خود را آغاز کرد.
وی با توضیح مختصری از سریال بازی مرکب ادامه داد: با این سرعت زیاد در فناوری امکان از بین رفتن هویت وجود دارد. با وجود اینکه تنوع در جامعه خوب است ولی در حال از بین رفتن است، مثل تنوع انواع زبان و گویه در یک کشور یا شهر. به همین دلیل فیلمسازان باید هویت خود را حفظ کنند و باید سعی کنند این هویت را در انیمیشنها نمایان کنند. امروزه برای خیلی از فیلمهای ایرانی تیتراژ خارجی میسازند و از تیتراژ معلوم نمیشود که این یک فیلم ایرانی است و هویت خود را از دست داده است.
کاویان راد اذعان کرد: تولید فیلمهای کوتاه در ایران بیشتر از فیلمهای بلند است. یکی از دلایل کاهش رشد انیمیشن ما، نداشتن پخش در سینماست در حالی که خیلی از فیلمهای ساخته شده هم نمیتوانند مجوز پخش بگیرند و موانع بر سر راه ساخت و پخش آنها وجود دارد. اکنون در ژاپن فروش انیمیشن از فروش نفت ما بیشتر است.
وی با اشاره به انیمیشن رستم و اسفندیار و پخش آن به کارگردانی شخص خود گفت: این ایده را ابتدا از کتابی قدیمی به همین نام گرفته و بعد از تبدیل آن به استوری برد انیمیشن آن را ساخته است. زیبایی این درام شخصیت خوب هر دو طرف است و اسفندیار در آن به گونهای معادل آشیل در یونان است.
همچنین کاویان راد در جواب به سوال چرایی استفاده از پالت رنگی در این انیمیشن، دلیل خود را حفظ گرافیک و وفاداری به کتابی که از آن ایده گرفته است و همچنین قدیمیتر نشان دادن آن بیان کرد.
در پایان وی در پاسخ به انتقادی که از لحن ادبی این انیمیشن شد، پاسخ داد: هر شخصی سلیقهای دارد و امکان دارد که میزان جذابیت این لحن در متولدان دهههای مختلف، متفاوت باشد و تفاوت سلیقهای در آثار هنری وجود دارد.
وبینار تخصصی «فرم و محتوا در انیمیشنهای هنری» در دانشگاه سوره برگزار شد
نهمین وبینار تخصصی با موضوع «فرم و محتوا در انیمیشنهای هنری» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی؛ روز جمعه مورخ 7 آبانماه 1400 ساعت 15 الی 16:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
نهمین وبینار تخصصی با عنوان «فرم و محتوا در انیمیشنهای هنری» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی استاد جمال رحمتی، مدرس انیمیشن و کارتونیست و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز جمعه مورخ 7 آبانماه 1400 ساعت 15 الی 16:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمهای در باب موضوع، به معرفی جمال رحمتی پرداخت و به سوابق تحصیلی و حرفهای وی اشاره کرد.
سپس، جمال رحمتی در آغاز سخنان خود گفت: در شکلگیری کار هنری به منظور آن که بدانیم یک کار هنری است یا غیر هنری؛ این یک مقوله قراردادی است. طبیعت یا واقعیت عملاً نقطهی آغاز کار ما است. پس از آن، داستانی وجود دارد که ما فرم را بر آن داستان پیادهسازی میکنیم.
جمال رحمتی، در خصوص تراژدی یا کمدی بودن اثر هنری خاطرنشان کرد: به طور کلی یک اثر هنری یا تراژدی است یا کمدی و یا میان تراژدی و کمدی قرار میگیرد. عمده کارهای ماندگار کارهایی هستند که به تراژدی نزدیک میشوند و این نوع کارها ماندگارتر و اصولاً هنریتر هستند. همچنین، اثر هنری یا متکی به مناسبات واقعی بوده یا متکی به مناسبات غیر واقعی است.
وی افزود: انیمیشن بر اساس مناسبات غیر واقعی بوده که در حیطه هنرهای تصویری اغراق وجود دارد.
رحمتی، با اشاره به گونههای متفاوت اغراق گفت: اغراق در سه دسته فانتزی کامیک، اغراق شاعرانه و اغراق گروتسک قرار میگیرد. اثر تولیدی در نوع فانتزی کامیک؛ عامه پسند بوده و عنصر اصلی آن خنده است.
در ادامه، جمال رحمتی اذعان کرد: عمدتاً کارهای هنری در دسته هزل قرار نمیگیرند. زیرا هزل به معنای خلاف اخلاق و ادب و دارای ادبیات رکیک بوده که به این منظور قابل پخش نمیباشد. در هجو نیز میتواند کاری تولید شود که برخی از قابلیتهای هنری را دارا است اما چندان قابل پخش نیست. به دلیل اینکه در هجو نوعی تخریب با ادبیات رسمی وجود دارد. وی گفت: کارهایی که در حیطه طنز تولید میشوند؛ همان تولیدات هنری قابل پخش است. در مقوله طنز تولیدات هنری بدون زمان و مکان است.
وی درباره اغراق شاعرانه توضیح داد: بخش عمدهای از کارهای تصویری و آرتیستیک در اغراق شاعرانه قرار میگیرند. در این بخش نیز، میتوان کار هنری را بنا گذاشت که البته پارامترهای دیگر را دخیل میکند. علاوه بر آن، گروتسک؛ نوعی از طنز است که به طنز سیاه نزدیک بوده و معادل نمایشی آن تراژدی کمدی است. عواملی مانند ترس، وهم و خیال در یک اغراق عجیب جای گرفته و گروتسک را میسازد.
سپس، جمال رحمتی تأکید کرد: محدود بودن جغرافیا به معنای غیر هنری بودن کار نیست. اما میتوان گفت آن اثر هنری به نوعی، میرا میشود. فرم، رنگ، نور و تکنیک در شکل دادن به اثر هنری بسیار مؤثر است. فرم، مشخص کننده بوده و نشان میدهد اثر هنری از لحاظ اغراق به کدام نوع اغراق نزدیک است. در رنگ فضای رنگی قویتر بوده. در سینما معمولاً نور متمرکز است و در انیمیشن اگر نور به صورت متمرکز باشد زمان بیشتری برای تولید صرف میشود.
وی گفت: گاهی اوقات نیازی نیست که فیلمنامه صرفاً برای کار انیمیشن باشد. با بهرهگیری از تکنیکهای مناسب میتوان انیمیشنی با همان فیلمنامه ساخت که سر و شکل کار را آرتیستیک میکند.
در پایان، جمال رحمتی در رابطه با اغراق از منظر آناتومی بیان کرد: عمده کارهایی که تولید میشود؛ یا وابسته به آناتومی است که کمترین اغراق را دارد و دارای مناسبات واقعی است. در دسته دوم فرمهای مرتبط با آناتومی وجود دارد که با اغراق مناسبات واقعی برقرار میشود و در نوع سوم فرمهای غیر مرتبط با آناتومی بوده که در آن، بخشها دارای تجرید است. مانند فرمهایی که پیکاسو در کارهای خود از آن استفاده کرده است.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
وبینار تخصصی «چشم انداز صنعت انیمیشن در سالهای پیش رو» در دانشگاه سوره برگزار شد
دهمین وبینار تخصصی با عنوان «چشم انداز صنعت انیمیشن در سالهای پیش رو» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی در روز جمعه 7 آبان ماه 1400 از ساعت 17 الی 18:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
دهمین وبینار تخصصی با عنوان «چشم انداز صنعت انیمیشن در سالهای پیش رو» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی در روز جمعه 7 آبان ماه 1400 از ساعت 17 الی 18:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در این نشست، استاد امیر سحرخیز، انیماتور و ریاست انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی، استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدا دبیر نشست ضمن خوشآمدگویی به افراد حاضر در جلسه به معرفی امیر سحرخیز و دست آوردهایش پرداخت و ادامه جلسه را به وی سپرد.
سحرخیز سخنان خود را با اشاره به تغییر و تحولات دو سال اخیر آغاز کرد.
وی در خصوص شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر صنعت سرگرمی گفت: ما در دو سال گذشته با پدیدهی جدیدی در جهان مواجه شدیم که تغییرات بسیاری را در تمام دنیا به وجود آورد و آن هم شیوع ویروس کرونا بود. تأثیری که این ویروس روی کسب و کارهای مختلف گذاشت باعث شد که خیلی از آن ها برای ادامه راهبردهای جدیدی را پیش بگیرند. این راهبردهای جدید که آمیخته به تکنولوژی هستند همواره فرصتها و تهدیداتی را با خود به ارمغان میآورند. یکی از این تهدیدات میتواند پایداری دادهها در فضای مجازی باشد.
سحرخیز همچنین به رشد 71 درصدی کمپانیهای مبتنی بر آی تی اشاره کرد و افزود: در حالیکه شیوع کرونا تهدید بزرگی برای کنسرتها، سالنهای سینما وتئاترها بود، صنعت انیمیشن از این فرصت استفاده کرد و در این دو سال رشد زیادی کرد و حجم بازار آن از سال 2016 میلادی تا 2019 از 210 میلیارد دلار به 216 میلیارد دلار رسید. پیشبینی میشود تا سال 2026 این مقدار به 273 میلیارد دلار نیز برسد.
وی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که ما در صنعتی رشد داشتیم که حداقل در ایران انتظار چندانی برای کسب سود از آن نمیرفت. وی آینده تلویزیون را متحرک سازی شده و انیمیتد پیشبینی کرد.
امیر سحرخیز درباره علت چنین رشدی در سالهای کرونایی گفت: قرنطینه باعث شد تماشای انیمیشن از طریق سرویسهای آنلاین افزایش پیدا کند. در مورد کودکان نیز گاهی به این صورت است که کودک قسمت دلخواهش را چندین بار تماشا میکند و این امر میتواند حجم مصرف دادهها را بالا ببرد. در نتیجه میتوان گفت امروزه عصر حکمرانی تلویزیون و سرویسهای پخش آنلاین است نه سینما و تئاتر.
وی به این نکته که آینده تلویزیون بیشتر به سمت تصاویر متحرک خواهد رفت اشاره کرد و افزود: در دوران قرنطینه تقاضا برای تولید انیمیشن بزرگسال به شدت افزایش یافت. به طوری که بسیاری از بازیگران معروف آمریکایی در انیمیشنهای بزرگسال شرکت کردند. در چنین شرایطی که با وجود واکسیناسیون هنوز مردم امنیت روانی از دست رفتهی خود را باز نیافتهاند، کمپانیهایی موفق بودند که در محیطهای استدیوی خانگی به تولید اثر پرداختند.
استاد سحرخیز همچنین به تحیل بازار انیمیشن پرداخت و گفت: بر اساس تحلیلهای مراکز تحقیقاتی بازار انیمیشن و همچنین میل به تحصیل در رشته انیمیشن کماکان رو به افزایش است.
در ادامه او به حجم درآمد بازارهای بازیهای کامپیوتری اشاره کرد و گفت: میزان درآمد بازارهای بازیهای کامپیوتری تا سال 2036 به چیزی حدود 398 میلیارد دلار خواهد رسید.
امیر سحرخیز سپس به ارایهی مطالبی درباره تکنولوژیهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پرداخت. او در خصوص مزایای تکنولوژی واقعیت مجازی گفت: یکی از مشکلات آموزش مجازی این است که ما امکان تماشای همزمان همدیگر را نداریم و تکنولوژی واقعیت مجازی میتواند این مشکل را حل کند. این هنر در صنایع و فعالیتهای مختلفی از جمله صنعت گردشگری نفوذ فراوانی داشته است.
تأثیر انیمیشن بر استارتآپها
او همچنین بر تغییر رویکرد کسب و کارها و صنایع به سمت سلامت محوری تأکید کرد و گفت: علت کیفیت پایین استارتآپها استفاده نکردن آنها از صنعت انیمیشن در تولید محتوای بصری است. بسیاری از کمپانیها بعد از کرونا از خانههای خود به عنوان استودیو استفاده کردند و اتفاقاً موفق هم بودند. امروزه ما داریم به سمتی میرویم که هرخانه میتواند یک استودیوی تولید محتوا باشد. امروزه برای تولید محتوا و راه اندازی کسب و کار نیازی به سرمایهی هنگفت اولیه نداریم. کار در خانه با صنعت انیمیشن ممکن است.
در پایان سحرخیز به ارایهی اعداد و ارقامی در خصوص بعضی صنایع نظیر نوشت افزار، کودک، بازی و سرگرمی دیجیتال، کتاب و تبلیغات پرداخت و نکاتی را درباب ارائهی ایدهها به مخاطبان گوشزد کرد. او در این باره گفت: ارتباط شخصی شما با ایدهتان و اینکه چطور بتوانید در یک فضای غیر رسمی آن را به فرد مورد نظر ارائه بدهید از اهمیت بالایی برخوردار است.
وبینار تخصصی «Productdesign》در دانشگاه سوره برگزار شد
یازدهمین وبینار تخصصی با عنوان «Productdesign» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، در روز جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
یازدهمین و آخرین وبینار تخصصی با عنوان « Productdesign» از سلسله نشستهای«انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، در روز جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در این نشست استاد مهرداد ایسوندی، کارگردان هنری کمپانی دیزنی، به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی، استادیار دانشکده هنر سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدا زندی ضمن خوشآمد گویی به حاضرین در جلسه، به معرفی استاد ایسوندی پرداخت و مقدمهای در باب موضوع جلسه مطرح کرد.
ایسوندی در ابتدا از نقش استودیوها در موفقیت یک انیمیشن و از اهمیت مارکتینگ و تجاری سازی در دیده شدن آن صحبت کرد و گفت: مارکتینگ بخش مهمی از ساخت فیلم است که باید درست انجام شود، همانطور که ممکن است کارهای خوبی ساخته شده باشد، اما چون روند تبلیغات درستی را طی نکرده است، به خوی دیده نشده است.
وی در ادامه همین مبحث به کمپانی دیزنی اشاره کرد که فعالیتهای مرتبط با مارکتینگ و تبلیغات، توسط خود کمپانی انجام میگیرد و حتی در ساخت اسباببازیهای کاراکترها هم به کوچکترین نکات توجه میشود.
مهرداد ایسوندی درباره عنوان productdesign توضیحاتی ارائه داد و گفت: بالاترین مقام تصویری فیلم، کارگردان است و بعد از او کارگردان هنری یا productdesign قرار دارد. هر کدام مسئول بخش خود هستند و کارگردان هنری باید سعی کند تمام تصاویر ذهنی کارگردان را متوجه شود و آن را برای باقی افراد گروه ترجمه کند. اولین هدف یک productdesign باید این باشد که منظور کارگردان را درست بفهمد و اگر نظرات مخالف بود، این تصمیم کارگردان است که باید اول اجرا شود و بعد نظر کارگردان هنری به عنوان پیشنهاد مطرح شود. مهر تایید به تصاویر فیلم را کارگردان هنری میزند و مثل یک پشتیبان کنار کارگردان قرار دارد.
وی درباره فیلمنامه انیمیشن بیان کرد: از نظر داستانی اگر، یک داستان چاپ شده و نزد مخاطب دیده شده باشد، انتخاب بهتری برای ساخت فیلم است. از نظر اجرایی باید ابتدا بودجه و زمان اجرا را در نظر گرفت. باید در هنگام نوشتن مثل یک تهیه کننده هم، فکر کنیم و در عین حال کیفیت را در نظر داشته باشیم.
همچنین درباره تواناییهای یک انیماتور به مهارت طراحی آناتومی و آناتومی حیوانات اشاره کرد. توانایی قصه گویی و نمایان کردن احساسات و شخصیت یک کارکتر از حالات او بسیار مهم است. در طراحی، شخصیت نباید زیر رنگها پنهان شود. استفاده از استوریبرد و ثبت کردن آن در صورتی که پر فریم باشد بسیار کمک کننده است.
استاد ایسوندی در پاسخ به این پرسش که رزومه فرد در ملحق شدن به کمپانیهای مطرح چقدر تاثیر دارد پاسخ داد: آنچه مهم است صرفا داشتن رزومه نیست بلکه تواناییهای فردی است. بالا بردن توانایی و مهارت و مهمتر از آن طرز تفکری که انعطاف پذیر باشد و بتواند در قالب گروه کار کند بسیار تأثیر دارد.
استاد مهرداد ایسنوندی ضمن صحبتها به پرسش دانشجویان هم پاسخ دادند.
انتهای پیام/
نظر شما